Sök:

Sökresultat:

4091 Uppsatser om Resurser frćn allianser - Sida 1 av 273

Kulturens pÄverkan pÄ svensk-japanska allianser

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

Sparbanken Gripens strategiska allianser-en strÀvan efter att bli en fullsortimentsbank

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

VÀgen till en strategisk allians - en resa i livscykeln första faser

Syftet Àr att undersöka skapandeprocessen för strategiska allianser i ett nyetablerat respektive ett etablerat högteknologiskt företag och dÀrigenom bidra till ökad förstÄelse för utvecklingen av alliansbildande i högteknologiska företags första faser av livscykeln. Uppsatsen bygger pÄ fallstudier av tvÄ bioteknikföretag, MIP Technologies och BioInvent. UtifrÄn en teoretisk referensram analyseras fallstudierna, dÀrav skapas en illustration för hur skapandeprocessen för strategiska allianser Àr konstruerad för nyetablerade och etablerade företag inom högteknologiska branscher. Denna illustration utgör en röd trÄd genom uppsatsen för att lÀsare enkelt ska kunna förstÄ och följa med i resonemanget. Skapandeprocessen delas i tre element som analyseras separat; drivkrafter, sökprocess och formalisering.

Allianskompetens & lÀrande frÄn allianser : En studie av Atlas Copco Secorocs hantering av strategiska allianser

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur revisorer arbetar med revision av företag inom kontantbranschen för att förebygga ekonomiska brott. Vidare Àr syftet att belysa huruvida revisorerna tror att lagen (2007:592) om kassaregister uppfyller sitt syfte.I denna studie har den kvalitativa metoden anvÀnts för att uppnÄ uppsatsens syfte och  besvara problemformuleringen. Studiens primÀrdata Àr baserade pÄ personliga intervjuer med fyra kvalificerade revisorer, som Àr verksamma inom kontantbranschen. SekundÀrdata bestÄr av litteratur, vetenskapliga artiklar, lagstiftningar, statens offentliga utredningar och regeringspropositioner.I analysen sammankopplas referensramen och den empiriska undersökningen.Studien visar att revisorer har en betydande roll vid förebyggande av ekonomiska brott inom kontantbranschen dÄ det Àr revisorerna som utförligt ska granska företagets Ärsredovisning, bokföring och övriga förvaltning. Vid genomförandet av revision arbetar revisorer med olika granskningsmetoder, lagar, normer och rekommendationer samt gör en egen bedömning.

En djupfryst bransch ? Strategiska allianser i den svenska storhushÄllmarknaden

SYFTE: Uppsatsens syfte Àr att beskriva och analysera hur tillverkare av storhushÄllsugnar och producenter av djupfrysta livsmedel för storhushÄll samarbetar för att öka vÀrdet för den gemensamma slutkunden ? storhushÄllet. METOD: Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och kretsar runt djupintervjuer med nyckelpersoner inom livsmedelsbranschen och tillverkare av storhushÄllsugnar.TEORI: För att besvara uppsatsens syfte utgÄr vi frÄn teorin om strategiska allianser ur ett resursbaserat synsÀtt, strategiska innovationer och strategisk positionering. RESULTAT: VÄrt resultat kan kopplas till nÄgra konkreta punkter som presenteras nedan: ? Samarbeten mellan ugnstillverkare och livsmedelsproducenter efterfrÄgas var för den logiska grunden för strategiska allianser i branschen Àr stor.

Strategiska Allianser: FörutsÀttningar för att lyckas

Problem: Ett flertal faktorer har lett till att strategiska allianser har blivit ett vanligt sÀtt för företag att anskaffa de resurser som företaget saknar för att lönsamt kunna bedriva sin verksamhet. Den diskussion som förs pÄ omrÄdet belyser tydligt alla de fördelar som existerar och kan erhÄllas genom att ingÄ strategiska allianser med andra företag. Dock sÀger statistiken att vÀldigt mÄnga strategiska allianser inte uppfyller sitt syfte och att det Àr vanligt att de upplöses redan ett par Är efter bildandet. Anledningarna till varför sÄ mÄnga strategiska allianser fÄr problem kan inte tillskrivas en ensam faktor utan mÄste ses ur ett bredare perspektiv. I uppsatsen analyseras vad som krÀvs för att strategiska allianser ska lyckas utifrÄn de förutsÀttningar som kultur, ledning, kunskap och organisatoriskinlÀrning stÀller upp.

SmÄ NGOs i sociala allianser : En studie av en liten NGOs roll för ett företags CSR-arbete

Den hÀr uppsatsen syftar till att undersöka pÄ vilket sÀtt som en liten Non Governmental Organization (NGO) kan bidra till ett företags CSR-arbete. Tidigare teorier föreslÄr att en NGO kan bidra till företags CSR-arbete pÄ tvÄ sÀtt, dels genom att dela med sig av sina interna resurser och dels genom att fungera som strategisk lÀnk. Vi undersöker om detta stÀmmer Àven för en liten NGO samt om den uppfyller de kriterier som Stafford et al. (2000) föreslÄr att en NGO bör uppfylla för att fungera som en effektiv strategisk lÀnk. Detta har tidigare studerats för stora NGOs, och det finns dÀrför ett kunskapsgap gÀllande smÄ NGOs roll för företags CSR-arbete.

VÀrdeskapande HR-aktiviteter vid allianser: en studie av tre internationella företag

Den ökade globala konkurrensen har resulterat i att mÄnga företag försöker uppnÄ konkurrensfördelar genom att ingÄ i olika sorters allianser. För att en allians ska bli framgÄngsrik spelar integrationsprocessen mellan företagen en viktig roll. Under denna process uppstÄr ofta problem som Àr kultur- eller personalrelaterade vilket innebÀr att Human Resource funktionen fÄr betydelse för hela alliansens framgÄng. Vi har i vÄr uppsats undersökt vilka vÀrdeskapande HR-aktiviteter som mÄste skyddas i samband med en allians, för att förhindra att det enskilda företagets unika vÀrdeskapandemöjligheter förstörs. De företag som ingick i studien var Astra Zeneca, Volvo och Stora Enso.

Skillnaden mellan stötta och störta- En studie av Boomerang-effekten

AbstractsUppsatsen Àr en teoriutvecklande studie som behandlar Boomerang-effekten, det vill sÀga fenomenet nÀr forna allierade till stormakter vÀnder sig mot dem och blir dess fiender. Uppsatsen baseras pÄ tvÄ fall; Osama bin Laden och Manuel Noriega eftersom de passar in pÄ fenomenet i frÄga. Teoriavsnittet behandlar det internationella systemet, dess egenskaper och komponenter samt alliansbildningar. I analysavsnittet belyses bland annat varför dessa oheliga allianser bildas och senare bryts samt faktorer som ligger bakom det nya fiendeskapet. Vi kommer fram till att kortsiktigheten som prÀglar politikers och tjÀnstemÀns tÀnkande och agerande Àr en av anledningarna till att allianser bildas med opÄlitliga personer.

FramgÄngsfaktorer för strategiska allianser - Vid valet av partner

Syftet Àr att undersöka om de fyra kriterierna komplementÀra fÀrdigheter, samarbetsvilliga kulturer, förenliga mÄl och proportionella nivÄer av risk som utarbetats av Brouthers et al (1995) har nÄgot empiriskt stöd för olika typer av allianser. Studien Àr empirisk med ett hypotetiskt-deduktivt tillvÀgagÄngssÀtt med en kvalitativ ansats. Hypoteser framtagna utifrÄn Brouthers et als teori undersöks för att avgöra vilka faktorer som avgör om en allians blir framgÄngsrik eller inte. Studien inkluderar Àven en explorativ förstudie för att konstatera kunskapslÀget och formulera en undersökningsplan..

Strategiska alliansers pÄverkan pÄ det enskilda medlemsföretaget - en analysmodell

I dagens hÄrdnande konkurrens har mÄnga företag fÄtt erfara att de mÄste samarbeta för att stÀrka sin konkurrensförmÄga och framvÀxten av olika typer av strategiska allianser har under de senaste femton Ären varit ett av de mest framtrÀdande inslagen i den internationella affÀrsvÀrlden. Litteraturen som behandlar ÀmnesomrÄdet strategiska allianser Àr omfattande. En svaghet i den existerande litteraturen Àr dock att den nÀstan uteslutande behandlar allianssamarbete och dess konsekvenser utifrÄn alliansens perspektiv och inte utifrÄn de ingÄende företagens perspektiv samt att de studier som har fokuserat pÄ det enskilda medlemsföretaget inte ger en uttömmande bild. Ofta berörs i dessa studier enbart ett fÄtal faktorer istÀllet för att se till hur alliansmedlemskapet pÄverkar företagets resurser, utnyttjandet av dem samt hur de sammanlÀnkas till företagets förmÄga att tillfredsstÀlla kunderna. Mot bakgrund av ovanstÄende torde det sÄledes vara intressant att försöka fÄ fördjupad förstÄelse för hur ett alliansmedlemskap pÄverkar det enskilda företaget.

Att vÀxa med knappa resurser - en fallstudie av Mobergs

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och analysera hur mindre företag kan utveckla sin verksamhet trots knappa resurser. Vidare syftar uppsatsen till att skapa en generell utvÀrderingsmall som företag liknande fallföretaget kan anvÀnda sig av vid en verksamhetsanalys. Uppsatsen bygger pÄ empiri frÄn ett fallföretag som Àr aktivt inom verkstadssektorn. Fallföretaget Àr ett mÄngsidigt familjeföretag med verksamheter inom olika affÀrsomrÄden. Företaget saknar en tydlig strategi för hur det ska vÀxa och utvecklas pÄ lÄng sikt.

Resursutnyttjande inom strategiska allianser : en studie av samarbetet mellan Milko, SkÄnemejerier och Valio

Syftet med denna uppsats Àr att med anvÀndande av Resource-Based Theory faststÀlla hur mejeriföretag kan koordinera sitt resursutnyttjande via stategiska allianser sÄ att de kan stÀrka sina marknadspositioner pÄ sina hemmamarknader. Bakgrunden Àr de förÀndringar som sker inom den svenska mejeribranschen, och det samarbete som diskuteras mellan Milko, Valio och SkÄnemejerier. Svenska mejeriföretag har pÄ senare tid mÀrkt av en allt hÄrdnande konkurrens pÄ sina hemmamarknader, den europeiska marknaden och vÀrldsmarknaden. Dagligvarukedjornas ökande antal egna mÀrkesvaror samt intrÀdet av lÄgprismjölk Àndrar maktbalansen mellan kedjorna och livsmedelsindustrin. Internationalisering av produktion och försÀljning Àr dÀrför mÄnga gÄnger nödvÀndigt för dessa företag i syfte att stÀrka konkurrensförmÄgan. Detta medför att mejeriföretagen mÄste vara mer flexibla för att klara sig under de allt mer dynamiska förhÄllandena.

STRATEGIER FÖR PREMARKET COMPETITION, EN STUDIE OM STANDARDKRIGET FÖR OPERATIVSYSTEM FÖR MOBILTELEFONER

Syftet med uppsatsen Àr att bidra med ökad förstÄelse för hur företag agerar i en premarket competition situation genom att identifiera de strategier företag anvÀnder sig av. Detta ska ske genom att undersöka det pÄgÄende standardkrig som utspelas mellan operativsystem för mobiltelefoner pÄ mobiltelefonmarknaden. Denna magisteruppsats Àr en kvalitativ studie. Den bestÄr av fem mindre fallstudier, minicases, av Symbian, Microsoft, Palmsource, SavaJe och Linux. Baserat pÄ teorier om premarket competition, strategilogik och den nya ekonomin, vÀrde och strategiska allianser har vi utvecklat en teoretisk referensram som testas och diskuteras i en analys för att bidra med ökad förstÄelse för premarket competition.

Strategiska Alliansers potential för Djuice

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

1 NĂ€sta sida ->